سه شنبه , ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

منظور از روح القدس چیست ؟

بـه تـامـل در آیـان قـرآن کـریـم خـواهـیـم دید که در بعضى موارد خداوند ار کلمه روح الدقس استفاده فرمود از جمله :
و اتـیـنـا عیسى بن مرین البینات و ایندنا و بروح القدس …(۲۹۰) و به عیسى بـن مـریـم مـعجزات و حجت ها عطا نمودیم و او را به توسط روح القدس توانایى وقوت بخشیدیم .
القـدس بـه دو صـورت قـرائت شده است ؛ ابن کثیر- که یکى از قراء است – به سـکـون دال القـدس خـوانـده ، و بـاقـى قـاریـان سـبـعـه بـه ضـم دال القـدس قـرئت نـمـوده اند. و این که مقصود از روح القدس چیست ؟ بین مفسران اختلاف است :

۱- مـراد از روح روح عـیـسـى (ع ) اسـت و مـقـصود از قدس حق تعالى است یعنى روحى که از مقام قدوس الملک القدوى به عیسى (ع ) افاضه شده است .

۲- مـقـصـود از روح لقـدس جـبرئیل امین است ، و روح ، نامى از نام هاى وى است . بنابراین مـعـنـایـى آهـى – که مى گوید: خداند عیسى را با روح القدس تایید فرمود – این است که خـداونـد جـبـرئیـل را یـار و مـددکـار عـیـسـى قـرار داد. شـاهـدد این مطلب آیه ۱۰۲ از سوره نحل مى باشد که فرمود: قل نزله روح القدس من ربک بالحق ؛ بگو: روح الدقس آن را به حقیقت برتو نازل کرده است .

در قـامـوس کـنـاب مـقـدس چنین ءخوانیم : روح القدس اقنوم سوم از اقانیم ثلاثه الیه خـوانـده شـده اسـت و آن را روح گـویـنـد؛ زیرا که مبدع و مخترع حیات مى باد، و مقدس مى گـویـنـد بـه واسـطـه ایـن کـه یـکى از کارهاى مخصوص او آن که قلوب مومنین را تقدیس فرماید، و به واسطه علاقه اى
که به خدا و مسیح دارد او را روح الله و روح المسیح نیز مى گویند.

تـفـسیر دیگرى که در این کناب آمده است : اما روح الدقس که تسلى دهنده ما مى باشد همان است که خموارهما را براى قبول و درک راستى و ایمان و اطاعت ترغیب مى فرمایدت واوست کـه اشـخـاصـى را کـه در گـنـاه و خـطـا مـرده اند زنده مى گرداند و ایشان را پاک و منزه ساخته لایق تمجیده حضرت واجب الوجود مى فرماید(۲۹۱) .

روح القدس در تفسیر اول کتاب مقدس ، یکى از خدایان سه گانه و مطابق با تثلیث است که از هر نظر مردود مى باشد.
پـس بـه طـور کـلى مـى تـوان گـفـت : بـعـضـس مـعـتـقـدنـد کـه روح القـدس جبرویل است و اما چرا جبرئیل را روح القدس ‍ مى گویند؟ چون اطلاق روح بر او براى این اسـن کـه جـنـبـه روحـانـیـت و فـرشـتـگـان غـلبـه دارد و تـشریفا این اسم را خداوند براى جبرئیل انتخاب کرده است و اضافه نمودن روح به القدس ، اشاره به پاکى و قداست این روح است تو بعضى گفته اند: روح القدس همان نیروى غیبى است که عیسى (ع ) را تایید مى کرد و با همان قوه مرموز بود که مردگان را به فرمان حق تعالى زنده مى نمود.
از آن چـه گـذشـت مـى تـوان نـتـیـجـه گـرفـت کـه روح القـدس هـمـان جـبـرئیـل (عـلیـه السلام ) است ، چنان که آیه شریفه ۹۷ سوره بقره به این مطلب اشاره دارد(۲۹۲) .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.